Anul 2025: O Coadă de Crize pentru România!
Ministrul Educației, Daniel David, a lansat un avertisment alarmant: anul 2025 ar putea fi cel mai greu și periculos an pentru România de la Revoluția din 1989! Într-un context marcat de crize politice, economice și internaționale, David subliniază că sistemul de învățământ a fost salvat de la colaps grație măsurilor fiscale adoptate de Guvern.
Impactul Măsurilor Fiscale
Grație acestor măsuri, România a economisit aproximativ 400 de milioane de lei din bugetul educației, evitând astfel o solicitare de 2 miliarde de lei pentru acest an. Cu un impact financiar estimat de 2,8 miliarde de lei pentru 2026, situația este critică. David a afirmat că, deși au mai existat ani dificili, criza din 2025 va fi una combinată, pe fondul unui război la granițele țării și al unor tensiuni internaționale. Totuși, el vede aceste crize ca pe oportunități de progres!
Contribuția la Traiectoria Euroatlantică
În cadrul mandatului său, David a avut un rol activ în consolidarea traiectoriei euroatlantice a României, sprijinind alegerea unui președinte care să mențină țara pe acest drum. Cu toate acestea, el a recunoscut că a acceptat cu reticență al doilea mandat, început pe 23 iunie 2025, considerând că și-a îndeplinit deja angajamentele față de țară.
Provocările Sistemului Educațional
Criza fiscal-bugetară a afectat puternic reformele educaționale, iar măsurile de austeritate au zguduit structurile existente. În ceea ce privește anul școlar 2025-2026, estimările arată că 3% dintre clase au depășit limita maximă, iar doar 1% au ajuns la excepția maxim permisă. Aceste depășiri au fost solicitate de școli, care trebuie să se adapteze resurselor umane și de spațiu disponibile.
Învățământul simultan a crescut de la 6% în 2024-2025 la 7,5% în 2025-2026, beneficiind de o nouă metodologie de formare a cadrelor didactice inspirată din modelele din Franța și Irlanda.
Îmbunătățiri în Procesul Educațional
În plus, numărul profesorilor calificați a crescut, iar timpul de interacțiune cu elevii s-a îmbunătățit, în timp ce numărul personalului necalificat a scăzut. De asemenea, s-a înregistrat o ușoară creștere a cadrelor didactice cu contracte de muncă pe termen nedeterminat, contribuind la reducerea cheltuielilor cu angajările pe oră.
În concluzie, România se îndreaptă spre un an plin de provocări, dar cu posibilitatea de a transforma crizele în oportunități pentru educație și progres!